Sprawność harcerska Bosman - Nowy SIM
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Bosman
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Uczestniczy w przygotowaniu jachtu do żeglugi i postoju.
- Zawiązałem/am węzły: knagowy, ósemka, płaski, ratowniczy przed sobą i na sobie oraz zbuchtowałem/am linę.
- Sklarowałem/am żagle przed i po żeglowaniu.
- Wskazałem/am i nazwałem/am elementy jachtu: dziób, rufa, burty, grot, fok, maszt, szoty, bom, miecz, rumpel.
- Zmieniałem/am obroty i biegi oraz odstawiłem/am (wyłączyłem/am) silnik zaburtowy.
** Aktywnie uczestniczy w przygotowaniu jachtu do żeglugi i postoju.
- Zawiązałem/am węzły: rożkowy, wyblinka, cumowy żeglarski oraz z zakrytymi oczami zawiązałem/am węzły: knagowy, ósemka, płaski.
- Samodzielnie przygotowałem/am mały jacht do żeglugi i sklarowałem/am po pływaniu — zarefowałem/am i rozrefowałem/am żagiel, użyłem/am cum i szpringów oraz założyłem/am odbijacze tak, żeby skutecznie pracowały.
- Wskazałem/am i nazwałem/am elementy jachtu: kokpit, skrzynka mieczowa, sztagi, wanty, pieski, kabestan.
- Samodzielnie sprawdziłem/am poziom oleju w silniku benzynowym czterosuwowym lub Diesla oraz asystowałem/am podczas tankowania paliwa do zbiornika.
*** Potrafi bezpiecznie obsłużyć instalacje jachtowe, zacumować jacht, postawić i położyć maszt. Kieruje pracami załogi.
- Nauczyłem/am inną osobę wiązać węzły z zakresu pierwszej gwiazdki (jungi) oraz wykonałem/am opaskę z juzingu na końcówce liny miękkiej.
- Wraz z załogą przesunąłem/przesunęłam i obróciłem/am na cumach jacht przy kei. Zabezpieczyłem/am łódź zacumowaną wzdłuż kei (alongside) przy wietrze dopychającym z użyciem cum, szpringów i odbijaczy.
- Wyjaśniałem/am załodze zasady bezpiecznego korzystania z instalacji jachtowych oraz asystowałem/am przy wymianie akumulatora i butli gazowej na jachcie.
- Zademonstrowałem/am załodze czynności przy uruchamianiu i odstawianiu silnika zaburtowego oraz zatankowałem/am odpowiedni rodzaj paliwa do zbiornika jachtu.
- Wraz z załogą położyłem/am i postawiłem/am maszt.
**** Kieruje przygotowaniem jachtu do postoju i żeglugi. Zna bardziej zaawansowane węzły i sploty. Potrafi obsługiwać instalacje jachtowe, wyjaśnić ich działanie. Wie, jak taklować/roztaklować jacht.
- Wyjaśniłem/am zasady użycia oraz nauczyłem/am inną osobę wiązać węzły z zakresu pierwszej i drugiej gwiazdki oraz samodzielnie wykonałem/am dodatkowe prace linowe, np. opaskę turecką, kulkę bosmańską, sploty na linach miękkich.
- Wyjaśniałem/am, demonstrowałem/am czynności oraz kierowałem/am pracą załogi podczas przygotowania jachtu do żeglugi i postoju.
- Samodzielnie wymieniłem/am butlę gazową i akumulator na jachcie oraz podłączyłem/am akumulator do ładowania z lądu lub na lądzie.
- Wyjaśniłem/am i zademonstrowałem/am sprawdzanie oleju, paliwa i chłodzenia w silniku zaburtowym lub stacjonarnym oraz samodzielnie wykręciłem/am świecę w silniku benzynowym w celu sprawdzenia iskry.
- Uczestniczyłem/am w taklowaniu jachtu przed pierwszym pływaniem lub w zabezpieczeniu jachtu po sezonie, lub w slipowaniu/wodowaniu jachtu.