Sprawność harcerska Ekumenista/Ekumenistka - Nowy SIM
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Ekumenista/Ekumenistka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
** Posiada podstawową wiedzę na temat wyznań chrześcijańskich w Polsce. Potrafi zachować się właściwie w ich przestrzeni sakralnej.
- Dowiedziałem/am się, jak nazywa się świątynia i duchowny w wyznaniach chrześcijańskich działających w Polsce. Rozpoznałem/am ich stroje liturgiczne.
- Dowiedziałem/am się, jakie Kościoły i wspólnoty chrześcijańskie działają w mojej okolicy/regionie. Odwiedziłem/am (np. z rodzicami lub zastępem) świątynię, miejsce modlitwy lub cmentarz należące do jednego z nich (innego niż moje własne). Zastosowałem/am się do obowiązujących zasad ubioru i zachowania w miejscu kultu lub podczas ceremonii religijnej.
- Na zbiórce zastępu przedstawiłem/am tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Wielkiejnocy lub Bożego Narodzenia w rzymskim katolicyzmie, prawosławiu i Kościołach ewangelickich w Polsce i innych krajach Europy.
*** Poznaje różnorodność chrześcijaństwa. Rozróżnia wyznania chrześcijańskie istniejące na świecie. Zna podobieństwa i różnice między nimi. Poznaje je w praktyce. Upowszechnia zasady właściwego zachowania w przestrzeni sakralnej i podczas ceremonii religijnych w różnych tradycjach wyznaniowych.
- Poznałem/am typowe elementy architektury i wyposażenia oraz ich znaczenie w świątyniach wyznań chrześcijańskich tradycji wschodniej i zachodniej (np. ikonostas, carskie i diakońskie wrota, ikony, obrazy lub ich brak, ambona, osobne przestrzenie dla kobiet i mężczyzn). Przedstawiłem/am je na zbiórce zastępu.
- Pomogłem/am zorganizować wycieczkę zastępu lub drużyny do świątyni wyznawców wybranego wyznania lub obrządku (innych niż większości uczestników) i przedstawiłem/am informacje o niej. Przygotowałem/am członków zastępu lub drużyny pod względem właściwego ubioru i zachowania.
- Poznałem/am trzy wybrane inicjatywy ekumeniczne (np. Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, Spotkania Młodych Taizé, Betlejemskie Światło Pokoju, Ekokościół, stworzenie ekumenicznego przekładu Pisma Świętego, Znaki Pamięci). Rozpropagowałem/am wiedzę o nich wśród rówieśników.
- Opowiedziałem/am mojemu zastępowi/grupie znajomych o Spotkaniach Młodych Taizé. Nauczyliśmy się trzech piosenek z Taizé, np. wykorzystując nagrania dostępne w Internecie.
**** Wie, jakie są założenia ruchu ekumenicznego. Rozumie przyczyny i rolę różnorodności w Chrześcijaństwie. Poznaje inne wyznania i szuka ich wspólnych cech. Upowszechnia ideę dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu.
- Na zbiórce zastępu lub drużyny zaprezentowałem/am w ciekawy sposób ideę i najważniejsze działania ruchu ekumenicznego, bazując na dokumentach Światowej Rady Kościołów lub Polskiej Rady Ekumenicznej. Przedstawiłem/am idee i sposób działania Wspólnoty z Taizé.
- Wziąłem/wzięłam udział w nabożeństwie w ramach Światowego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, Europejskiego Spotkania Młodych lub w innym nabożeństwie ekumenicznym. Porozmawiałem/am z kilkorgiem jego uczestników o powodach, dla których zdecydowali się na udział.
- W odniesieniu do trzech Kościołów działających w Polsce (prawosławnego, rzymskokatolickiego i jednego z Kościołów ewangelickich), odszukałem/am najważniejsze informacje dotyczące zasad ich wiary: problematyki usprawiedliwienia, relacji człowieka z Bogiem i Kościołem, najważniejszych świąt, struktury, sposobu działania, największych ośrodków i sposobów prowadzenia działalności dobroczynnej. Zrobiłem/am to, zapoznając się z ich stronami internetowymi. Zastanowiłem/am się nad tym, jakie elementy są dla nich wspólne i pozwalają na współpracę.
- Wykonałem/am jedno z zadań:
- Poznałem/am główne spory teologiczne w obrębie chrześcijaństwa. Zastanowiłem/am się nad ich konsekwencjami dla funkcjonowania społeczeństw. Poznałem/am najważniejsze inicjatywy na rzecz jedności chrześcijan. Przeprowadziłem/am w szczepie lub hufcu dyskusję na ten temat.
- Poznałem/am ideę i historię ruchu ekumenicznego, w tym trudności, które w nim występują (np. relacje między Kościołami prawosławnymi a Kościołami ewangelickimi, negatywne nastawienie do idei ekumenizmu, problemy z różnym rozumieniem pojęć teologicznych). Podjąłem/podjęłam refleksję na temat ich źródeł, w tym uwarunkowań kulturowych i społecznych. Przeprowadziłem/am w szczepie lub hufcu dyskusję na temat trudności i przyszłości ekumenizmu.