Sprawność harcerska Liturgista/Liturgistka - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Liturgista/Liturgistka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Wie, czym jest liturgia. Posiada podstawową wiedzę na postaw i gestów liturgicznych.
- Pobożnie i aktywnie uczestniczyłem/am w nabożeństwie/mszy świętej/liturgii, starając się stanowić wzór dla innych.
- Poznałem/am podstawowe postawy i gesty liturgiczne. Wykazałem/am się ich znajomością asystując we mszy świętej.
- Przeprowadziłem/am dla zastępu zajęcia z musztry harcerskiej, zwracając uwagę na poprawność wykonywanych postaw i gestów.
** Wie, czym kieruje się liturgia Kościoła. Angażuje się w jej przeżywanie.
- Poznałem/am strukturę roku liturgicznego. Wiem, kiedy się rozpoczyna i kończy i jak się nazywają jego główne okresy. Stworzyłem/am swój kalendarz liturgiczny. Zaznaczyłem/am na nim najważniejsze święta mojego wyznania. Wiem, które z tych świąt mają stały termin obchodów, a które są „ruchome”.
- Poznałem/am możliwości zaangażowania w przygotowanie liturgii. Pomogłem/am w organizacji wydarzenia religijnego (np. polowa msza święta) w hufcu/drużynie.
- Uczestniczyłem/am w budowie ołtarza polowego na obozie drużyny. Zadbałem/am o urządzenie tego miejsca tak, by atmosfera sprzyjała modlitwie.
*** Wie, dlaczego Eucharystia nazywana jest szczytem liturgii. Bierze czynny udział w organizowaniu mszy harcerskich/nabożeństw/liturgii.
- Poznałem/am strukturę mszy świętej/nabożeństwa/liturgii. Umiem wymienić jej części i dowiedziałem/am się, jakie postawy należy przyjąć w poszczególnych jej elementach. Przekazałem tę wiedzę młodszej osobie.
- Poznałem/am nazwy podstawowych paramentów liturgicznych. Przygotowałem/am ołtarz do sprawowania Eucharystii.
- Poznałem/am ceremoniał harcerski dotyczący uczestnictwa pocztu sztandarowego i drużyny reprezentacyjnej we mszy świętej/nabożeństwie/liturgii. Wystąpiłem/am w poczcie sztandarowym lub byłem proporcowym/proporcową w trakcie mszy świętej/nabożeństwa/liturgii.
- Obejrzałem/am wspólnie z rodziną/drużyną/zastępem film pt. „Największy z cudów” (2011), a następnie porozmawialiśmy o przesłaniu, jakie niesie film.
**** Współpracuje z kapelanami/duszpasterzami harcerskimi.
- Przygotowałem/am hufcowy/drużynowy „niezbędnik liturgiczny” dla mojego wyznania w formie broszury, który zawiera, np. opis obrzędu mszy, pieśni, piosenki harcerskie, które można wykorzystać w liturgii, sposoby zaangażowania w liturgię.
- Zadbałem/am wspólnie z chętnymi osobami o urządzenie na obozie/biwaku miejsca modlitwy (wyciszenia, skupienia), w którym każdy może realizować swoje potrzeby duchowe (np. ołtarz polowy, kapliczkę obozową, leśną "czytelnię" wartościowych książek dotyczących rozwoju duchowego).
- Przygotowałem/am wspólnie z kapelanem/duszpasterzem chorągwi/hufca wydarzenie religijne.