Sprawność harcerska Lonżujący/Lonżująca - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Lonżujący/Lonżująca
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Zna podstawy lonżowania koni, zwraca uwagę na mowę ciała konia oraz ton głosu. Prawidłowo posługuje się pomocami przy lonży.
- Wymieniłem/am podstawowe wyposażenie lonżującego oraz konia, którego lonżujemy. Zabezpieczyłem/am strzemiona w siodle na czas lonżowania, dlaczego należy to robić.
- Obserwując prowadzenie lonży przez specjalistę, zauważałem/am i wskazałem/am mowę ciała konia (ogólny wygląd, głowa, ustawienie zadu, mowa nóg, mowa ogona) oraz mowę ciała osoby prowadzącej (ustawienie rąk, kroki).
- Nauczyłem/am się prawidłowo trzymać bat oraz prawidłowo trzymałem/am i zwijałem/am lonże. Poznałem/am podstawowe błędy przy posługiwaniu się tymi pomocami.
- Przeprowadziłem/am dyskusję na temat tego, dlaczego ważny jest ton głosu w trakcie prowadzenia lonży oraz jak go dostosować.
** Wyjaśnia, po co stosuje się lonże. Opowiada o wodzach pomocniczych oraz czasie pracy konia w poszczególnych chodach. Ćwiczy lonżowanie i uatrakcyjnia trening.
- W dowolny sposób przedstawiłem/am zalety i wady poszczególnych wodzy pomocniczych. Nauczyłem/am się, kiedy należy ich stosować. Poznałem/am kilka sposobów przypinania lonży, zaprezentowałem/am je na zbiórce.
- Wymieniłem/am min. 5 celów, dla których lonżujemy konia. Pod okiem osoby doświadczonej lonżowałem/am konia min. dwa razy, stosując zasady prawidłowego lonżowania.
- Dowiedziałem/am się, jaka musi być minimalna średnica koła, po którym porusza się koń oraz minimalny i maksymalny czas pracy konia w danych chodach oraz co ile powinno się zmieniać chody.
- Przygotowałem/am i zaprezentowałem/am kilka ćwiczeń dla konia, aby uatrakcyjnić sesję treningową poprzez zaangażowanie psychiczne. Swoje pomysły na ćwiczenia zapisałem/am w notatniku.
*** Dopasowuje wodze pomocnicze, prawidłowo planuje odpowiedni trening dostosowany do konia oraz prowadzi go. Przekazuje mniej doświadczonym kolegom wiedzę na temat tego, w jaki sposób lonżować konia oraz prowadzić lonże z jeźdźcem na grzbiecie konia.
- Prawidłowo dopasowałem/am wodze pomocnicze: wypinacze, chambon, gogue, wodze Pessoa, nauczyłem/am się, na co zwracać uwagę przy dopasowaniu tych pomocy.
- Zaplanowałem/am 3 sesje treningowe dla różnych koni (młody koń, koń wracający po kontuzji nogi, koń w podeszłym wieku), odpowiednio dostosowałem/am poziom zajęć i atrakcyjność ćwiczeń dla konia, tak aby poruszał się w harmonii i w spokoju psychicznym.
- Pod okiem specjalisty lonżowałem/am konia na podwójnej lonży, odpowiednio dobierając wyposażenie, a w trakcie sesji zadbałem/am o bezpieczeństwo pracy (nauczyłem/am się posługiwać bezpiecznie dwoma lonżami).
- Przygotowałem/am i przedstawiłem/am pokaz dla zastępu/drużyny dotyczący tego, jak należy lonżować konia, pokazałem/am sposób na rozluźnienie konia, poprawę pracy mięśni brzucha oraz zaangażowania kończyn. Nauczyłem/am gości podstaw lonżowania.
- Prowadziłem/am pod okiem specjalisty jazdę dla osoby początkującej na lonży, podczas zajęć panowałem/am nad koniem, a także uważałem/am na jeźdźca na grzbiecie, tłumaczyłem/am jeźdźcowi podstawowe ćwiczenia gimnastyczno-rozluźniające na koniu.