Sprawność harcerska Powożący/Powożąca - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Powożący/Powożąca
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Opiekuje się koniem. Widzi różnicę pomiędzy uprzężą szorową a chomątową. Rozpoznaje kiełzna zaprzęgowe. Wie, jak bezpiecznie zaprzęgać konie.
- Rozpoznałem/am kiełzna wykorzystywane w zaprzęgach.
- Dowiedziałem/am się, czym różni uprząż szorowa od chomątowej. Opowiedziałem/am o tym.
- Opiekowałem/am się koniem, czyszcząc go, zaplatając grzywę i ogon, karmiąc i ścieląc boks.
- Poznałem/am zasady bezpiecznego zaprzęgania i stosowałem/am je w praktyce.
** Wymienia i rozpoznaje rodzaje uprzęży oraz typy pojazdów. Dopasowuje uprzęże oraz wymienia, z czego się składają. Pełni funkcję luzaka, opowiada, na czym ona polega.
- Wymieniłem/am rodzaje uprzęży i typy pojazdów, rozpoznając je na rysunkach lub zdjęciach.
- Zademonstrowałem/am i opowiedziałem/am o tym, jaką funkcję pełni luzak w dyscyplinie powożenia.
- Poznałem/am budowę uprzęży szorowej lub chomątowej. Zakładałem/am i dopasowywałem/am je, poznając przy tym zasady zaprzęgania koni w pojedynkę i w parze.
- Brałem/am udział w przygotowaniach do zawodów zaprzęgów, pełniąc funkcję luzaka.
*** Wyjaśnia terminologię związaną z powożeniem. Rozróżnia style zaprzęgów. Wsiada i zsiada z pojazdu, odmierza lejce. Prowadzi zastęp jedno- lub wielokonny. Znajduje informacje na temat reprezentantów Polski w tej dziedzinie.
- Poznałem/am budowę uprzęży. Dowiedziałem/am się, co to jest munsztuk zaprzęgowy, liverpool, fasculce, blendysz, duga itp. oraz opowiedziałem/am o tym na zbiórce zastępu lub drużyny.
- Przedstawiłem/am za pomocą multimediów, jak najłatwiej rozróżnić style zaprzęgów: angielski, węgierski, bałagulski i inne.
- Prawidłowo wsiadałem/am i zsiadałam/em z pojazdu, odmierzyłem/am lejce.
- Prowadziłem/am zastęp jednokonny lub parokonny po placu po liniach prostych i w zakrętach zgodnie z zatwierdzonym schematem.
- Znalazłem/am informacje na temat reprezentantów Polski w tej dyscyplinie i opowiedziałem/am o ich sukcesach.