Sprawność harcerska Przewodnik/Przewodniczka - Nowy SIM
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Przewodnik/Przewodniczka
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Zna topografię i ciekawostki historyczne swojej dzielnicy/miejscowości.
- Doskonale znam swoją okolicę (np. miejscowość, dzielnicę). Wskazałem/am w terenie, jak dojść do wybranych ulic i charakterystycznych miejsc w mojej dzielnicy/miejscowości lub wskazałem/am je na mapie (np. ośrodek zdrowia, aptekę, pocztę, straż pożarną, posterunek policji, urząd gminy, bibliotekę, dom kultury, kino, dworzec).
- Wyszukałem/am ciekawostki historyczne o swojej dzielnicy/miejscowości w rozmowie ze starszą osobą lub w przewodniku lub Internecie. Dotarłam/em do opisywanych miejsc. Wyniki poszukiwań przedstawiłem/am swojemu zastępowi.
- Przeprowadziłem/am terenową zbiórkę zastępu na temat dzielnicy/miejscowości (uwzględniając zabytek historyczny, muzeum, osobliwość przyrodniczą itp.).
** Pogłębia wiedzę na temat swojej miejscowości i przekazuje ją swojemu zastępowi.
- Ciekawie opowiedziałem swojemu zastępowi, skąd wzięła się nazwa rodzinnej miejscowości oraz przedstawiłem jej herb (jeśli miejscowość go posiada) i wyjaśniłem/am dlaczego tak wygląda.
- Poznałem/am kilka (6–10) obiektów swojej dzielnicy/miejscowości. Poznałem/am ich aktualne i dawne funkcje. Odwiedziłem je i zrobiłem/am zdjęcia.
- Wziąłem/wzięłam udział w miejscowym wydarzeniu (np. dniach miasta/dzielnicy). Zachęciłem do wspólnego udziału członków mojego zastępu/drużyny.
*** Zna najważniejsze miejsca i zabytki na terenie swojej dzielnicy/miejscowości. Potrafi o nich opowiedzieć.
- Nauczyłem/am się podstawowych zwrotów w języku obcym, przydatnych do udzielania informacji zagranicznym turystom.
- Korzystając z różnych źródeł (np. internetowe mapy, rozkłady jazdy) oraz własnego doświadczenia, opracowałem na potrzeby przedsięwzięcia drużyny/zastępu odbywającego się na terenie mojej dzielnicy/miejscowości odpowiednio najkrótszą, najszybszą, najtańszą czy najwygodniejszą drogę we wskazane miejsce.
- Pogłębiłem/am wiedzę na temat co najmniej 10 wybranych obiektów w swojej dzielnicy/miejscowości. Poznałem/am kontekst historyczny ich powstania oraz zmian. Zorganizowałem/am dla zastępu/drużyny lub znajomych/rodziny wycieczkę/spacer po okolicy opracowaną przez siebie trasą zawierającą charakterystyczne obiekty, zabytki itp.
- Udzielałem/am się w życiu społeczności związanej z dzielnicą/miejscowością. Samodzielnie lub z zastępem brałem/am udział w organizacji miejscowego wydarzenia (np. dni dzielnicy/miejscowości).
**** Zna słabe i mocne strony swojej dzielnicy/miejscowości. Zgłębia wiedzę na temat jej historii i dnia dzisiejszego. Oprowadza innych po okolicy, opracowuje materiały ukazujące najważniejsze jej walory. Aktywnie bierze udział w życiu najbliższej okolicy.
- Poznałem/am historię swojego regionu. Korzystałem/am z publikacji na temat dzielnicy/miejscowości. Poznałem/am strony i społeczności internetowe związane z dzielnicą/ miejscowością. Opracowałem/am minimum jeden wpis na tych stronach dotyczący walorów przyrodniczych, historycznych lub kulturowych mojej miejscowości/regionu.
- Pogłębiłem/am wiedzę związaną z konkretnym tematem/obiektem związanym z moją miejscowością/regionem. Powiększyłem/am swoją biblioteczkę tematyczną dotyczącą tego tematu/obiektu.
- Opracowałem/am trasę kilkugodzinnej wycieczki i wykonałem/am projekt folderu/miniprzewodnika (w formie strony www/aplikacji/artykułu/broszury itp.).
- Przeprowadziłem/am dla kolegów/koleżanek ze swojego środowiska lub przyjezdnych co najmniej jedną wycieczkę opracowaną przez siebie trasą po swojej miejscowości (okolicy), wykazując się znajomością jego historii, zabytków i ciekawych obiektów.
- Poznałem/am podstawowe problemy swojej dzielnicy/miejscowości. Wybrałem/am jeden z nich i zwróciłem/am się do odpowiedniej instytucji (np. urzędu gminy, zarządu dróg, straży miejskiej) z prośbą o zaradzenie sytuacji lub samodzielnie (lub z moją jednostką harcerską) rozwiązałem/am problem.