Sprawność harcerska Przyjaciel/Przyjaciółka zwierząt - Nowy SIM
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Przyjaciel/Przyjaciółka zwierząt
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona – sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona – sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Zna zwierzęta żyjące dziko w swojej najbliższej okolicy i wie, jak można im pomagać. Wie, jak powinno opiekować się wybranymi zwierzętami domowymi.
- Przygotowałem/am dla zastępu quiz, grę planszową itp. wymagającą rozpoznania na zdjęciach lub rysunkach minimum 15 gatunków zwierząt żyjących dziko w Polsce.
- Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
– Obserwowałem/am przez miesiąc życie mojego zwierzęcia domowego, zapisywałem/am najciekawsze spostrzeżenia, opowiedziałem/am o nich na zbiórce zastępu.
– Umówiłem/am się z kimś na regularne wyprowadzania psa lub opiekę nad czyimś zwierzęciem przez miesiąc. - Dowiedziałem/am się i opowiedziałem/am zastępowi, jakie dzikie zwierzęta (w tym ptaki) zamieszkują najbliższe tereny i jak można im pomagać. Pomogłem/am zwierzętom sam/a lub w ramach zorganizowanej akcji np. w zimowym dokarmianiu, budowaniu budek lęgowych, przenoszeniu skrzeku, budowaniu płotków dla płazów.
** Pogłębia swoją wiedzę o świecie zwierząt dzikich i domowych oraz o zasadach opieki/pomocy zwierzętom. Propaguje wiedzę o świecie zwierząt.
- Wiem, jakie niebezpieczne zwierzęta żyją w Polsce. Opowiedziałem/am członkom/członkiniom mojego zastępu przed wyprawą do lasu jak należy postępować w przypadku spotkania z nimi.
- Wiem, jak odpowiednio zachowywać się w lesie, aby nie płoszyć zwierzyny i nie tworzyć dla niej zagrożenia. Podczas wycieczki do lasu lub na łąkę wykonałem/am co najmniej jedno z zadań:
– Rozpoznałem/am tropy kilku dzikich zwierząt (np. dzika, sarny, zająca) i utrwaliłem/am je (np. wykonałem/am zdjęcie, odlew).
– Nagrałem/am odgłosy ptaków, sfotografowałem/am je, zebrałem/am ich pióra.
– Rozpoznałem/am i nagrałem/am głosy pięciu żyjących tam zwierząt. Zaprezentowałem/am moje zdobycze na zbiórce zastępu. - Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
– Przeczytałem/am poradnik dotyczący opieki nad wybranym zwierzęciem. Wybrałem/am z niego 5 najciekawszych według mnie informacji i przedstawiłem/am je w zastępie.
– Poszedłem/poszłam ze swoim zwierzęciem do weterynarza lub samodzielnie sprawdziłem/am stan zdrowia zwierzęcia na podstawie wiarygodnego poradnika.
*** Jest znawcą zwyczajów zwierząt. Zna obowiązujące prawo dotyczące ochrony zwierząt i potrafi przekazać swoją wiedzę innym.
- Podczas samodzielnej wyprawy do lasu obserwowałem/am wybrane zwierzę i podążałem/am jego śladem, dokumentując jego życie (w sposób bezpieczny dla niego i dla mnie). Przedstawiłem/am jego zwyczaje na forum zastępu/drużyny.
- Zorganizowałem/em dla zastępu wyprawę do lasu, muzeum przyrodniczego lub zoo. Opowiedziałem/am o wybranych gatunkach zwierząt.
- Przedstawiłem/am na forum zastępu/drużyny wybrane gatunki zwierząt żyjących na całym świecie, zagrożonych wyginięciem („czerwona księga”). Opowiedziałem/am o produktach pochodzących z nielegalnego handlu zagrożonymi gatunkami, zwracając uwagę na wyroby popularnie przywożone jako pamiątki z wakacji. Opowiedziałem/am na zbiórce zastępu lub w klasie szkolnej o tym, jakie zwierzęta można hodować w domu w Polsce zgodnie z obowiązującym prawem.
- Przez 2 tygodnie doradzałem/am młodszemu rodzeństwu lub członkowi drużyny w opiece nad zwierzęciem domowym. Zrobiłem/am dla niego listę dobrych praktyk w opiece nad zwierzętami (np. niepozostawianie w samochodzie, zapewnianie wody do picia itp.).
**** Bierze czynny udział w ochronie zwierząt i propagowaniu stylu życia, który minimalizuje ich cierpienie.
- Zorganizowałem/am dla swojego zastępu/drużyny służbę na rzecz zwierząt.
- Nawiązałem/am współpracę z wybranym leśnictwem, parkiem narodowym lub organizacją zajmującą się ochroną zwierząt. Wziąłem/wzięłam udział jako wolontariusz w akcji organizowanej przez te instytucje np. liczeniu zwierząt, obrączkowaniu ptaków itp.
- Dokonałem/am przeglądu używanych przez siebie produktów (np. kosmetyków, produktów spożywczych). Wyeliminowałem te, których produkcja powoduje szkody w świecie zwierząt (np. testowane na zwierzętach, zawierające olej palmowy, pochodzenie z niezrównoważonych hodowli).