Sprawność harcerska Rozmawiający/Rozmawiająca z końmi - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Rozmawiający/Rozmawiająca z końmi
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Odczytuje i przekazuje innym, jak należy interpretować mowę końskiego ciała. Podchodzi odpowiednio do konia, zakłada kantar, prowadzi, odwrażliwia na dotyk, uczy ustępować od nacisku, zatrzymuje. Porozumiewa się z koniem za pomocą mowy ciała. Gra w trzy pierwsze gry Parelliego.
- Prawidłowo odczytywałem/am mowę ciała konia (ogólny wygląd, ustawienie zadu, głowy, mowa nóg, mowa ogona). Na podstawie odczytanych sygnałów konia bezpiecznie podchodziłem/am do konia. Sygnały mowy końskiej wskazałem/am zastępowi.
- Prawidłowo podszedłem/podeszłam do konia na wolności, założyłem/am kantar, prowadziłem/am konia w ręku, odwrażliwiałem/am konia na swój dotyk po całym ciele, nauczyłem/am konia ustępować od nacisku, zatrzymałem/am konia, prowadząc go w ręku.
- Nauczyłem/am się, jak konie odczytują mowę ciała człowieka, podczas pracy z koniem stosowałem/am się do tych zasad. Przygotowałem/am instrukcję porozumiewania się z koniem za pomocą mowy ciała człowieka.
- Poznałem/am 7 gier Parelliego. Zagrałem/am z koniem w grę w zaprzyjaźnianie, w jeża oraz w prowadzenie.
** Gra w gry Parelliego. Odczula konia na różne przedmioty. Pracuje zgodnie z założeniami bezstresowej pracy. Pracuje z koniem z ziemi. Lonżuje prawidłowo konia.
- Grałem/am w 7 gier Parelliego.
- Dowiedziałem/am się, na czym polega odczulanie koni oraz jak je prawidłowo przeprowadzić. Odczuliłem/am konia na min. jedną rzecz.
- Przygotowałem/am i przeszedłem/przeszłam z koniem zgodnie z założeniami bezstresowej pracy: przechodzenie przez drągi ułożone w "L" w przód i tył, wejście na plandekę, skoki w ręku oraz inne wedle możliwości.
- W trakcie swojej edukacji jeździeckiej oprócz jazdy konnej regularnie pod okiem specjalisty pracowałem/am z koniem z ziemi jako element treningowy.
- Poznałem/am prawidłowe zasady lonżowania konia, pod okiem specjalisty lonżowałem/am konia zgodnie z biomechaniką ruchu oraz potrzebami ruchowymi i psychicznymi konia.
*** Stosując różne źródła, poszerza swoją wiedzę na temat pracy z ziemi i komunikacji człowiek-koń. Analizując różne osoby i ich sposoby pracy, odnalazł/a najbardziej mu odpowiadający nurt naturalnej pracy z koniem. Nawiązuje kontakt z koniem w sposób bezpieczny i przyjazny dla konia i człowieka. Pracuje z użyciem naturalnych pomocy. Przekazuje wiedzę na temat porozumienia i harmonii w pracy z ziemi.
- Przeczytałem/am książkę dotyczącą pracy z koniem z ziemi lub komunikowania się z koniem, zaprezentowałem/am „złote myśli” i pomysły na zadania swojemu zastępowi.
- Wyszukałem/am w Internecie lub innych źródłach różne osobistości, które wypracowały swoją metodę pracy z ziemi. Przeanalizowałem/am je, a następnie stworzyłem/am porównanie sposobów pracy, na sam koniec wybrałem/am metodę najbardziej mi odpowiadającą.
- Nawiązałem/am kontakt z koniem, tak aby po puszczeniu konia luzem, podążał za mną. W wersji na wolności wykonałem/am z koniem podstawowe ćwiczenia pracy z ziemi.
- Pracowałem/am z koniem z ziemi na ujeżdżalni oraz w terenie, w swojej pracy używałem/am naturalnych pomocy, stosowałem/am się do zasad bezpiecznej komunikacji z koniem.
- Przygotowałem/am film instruktażowy o tym, jak pracuje się z koniem z ziemi w porozumieniu i harmonii. Przedstawiłem/am swój filmik na zbiórce.