Sprawność harcerska Strażnik/Strażniczka granicy - Nowy SIM
towar niedostępny

Opis
Sprawność harcerska Strażnik/Strażniczka granicy
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Zna podstawowe informacje dotyczące granicy państwowej, rozwija podstawowe cechy osobowości przydatne funkcjonariuszowi Straży Granicznej (pamięć, refleks, spostrzegawczość, cierpliwość).
- Wiem, co to jest granica i jakie są jej rodzaje (morska, lądowa, lotnicza). Wymieniłem/am kraje graniczące z Polską.
- Dowiedziałem/am się, co trzeba zrobić, żeby przekroczyć granicę. Wymieniłem/am podstawowe dokumenty uprawniające do przekroczenia granicy. Wiem, co to jest dowód osobisty, paszport i wiza. Wymieniłem/am i wskazałem/am na mapie przejścia graniczne w swoim województwie.
- Ćwiczyłem/am refleks, pamięć i spostrzegawczość w grach typu „znajdź odróżniające szczegóły”, KIM, memory, domino itp. (co najmniej 5 razy w trakcie trwania próby).
- Regularnie ćwiczę. Wykonałem/am po 10 brzuszków, pompek i przysiadów.
** Interesuje się funkcjonowaniem granicy państwowej i Straży Granicznej.
- Dowiedziałem/am się, jak dzieli się obszar granicy państwowej i czym różnią się jej poszczególne elementy (granica właściwa, pas drogi granicznej, strefa nadgraniczna). Wiem, czym jest oznaczana granica państwa na mapie i w terenie oraz na różnych odcinkach. Wyjaśniłem/am na czym polega różnica między granicą zewnętrzną i granicą wewnętrzną strefy Schengen.
- Skrycie obserwowałem/am innych (samemu nie będąc widzianym). Sporządziłem/am meldunek z zaobserwowanych zdarzeń.
- Uczestniczyłem/ał w grze odtwarzającej działanie placówki Straży Granicznej lub strażnicy Korpusu Ochrony Pogranicza.
- Poznałem/am podstawowe zadania Straży Granicznej. Odróżniłem/am funkcjonariusza Straży Granicznej po wykonywanych zadaniach i mundurze od innych służb. Rozpoznałem/am oznaczenia stopni służbowych na mundurach funkcjonariuszy Straży Granicznej.
*** Pogłębia wiedzę dotyczącą funkcjonowania granicy i Straży Granicznej, włącza tematykę ochrony granic w prowadzone przez siebie gry i zajęcia dla środowiska harcerskiego (zastępu, drużyny).
- W czasie ćwiczeń rozpoznałem/am ślady ludzi, określając przy tym: ich wiek, kierunek marszu i sposób poruszania się.
- Zdobyłem/łam wiedzę na temat rozpoznawania i zabezpieczania śladów. Zdobytą wiedzę wykorzystałem/am przeprowadzając w terenie zajęcia dla zastępu.
- Opracowałem/am grę terenową, planszową lub komputerową dotyczącą ochrony granic, wykorzystując tematykę profilaktyki przestępczości granicznej (przemyt, fałszerstwa dokumentów, nielegalna migracja itp.).
- Poznałem/am strukturę Straży Granicznej. Wymieniłem/am Oddziały Straży Granicznej. Dowiedziałem/am się, gdzie znajduje się najbliższa mojemu miejscu zamieszkania jednostka Straży Granicznej.
**** Promuje wiedzę dotyczącą tematyki granicznej. Nawiązuje współpracę ze Strażą Graniczną szkoląc harcerzy i propagując wiedzę na temat funkcjonowania granicy.
- Odbyłem/łam kilkudniową wędrówkę po wybranym odcinku granicy lub brałem/am udział w wycieczce na wybrane przejście graniczne. Zapoznałem/łam się ze specyfiką poznanego odcinka granicy i związanymi z tym szczególnymi cechami pełnionej tu służby granicznej.
- Przeprowadziłem/am dla młodszych zajęcia dotyczące jednego z poniższych tematów:
- historia polskich formacji granicznych,
- nielegalna migracja,
- przemyt narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych,
- nielegalny wwóz odpadów,
- nielegalny wywóz zabytków,
- handel ludźmi,
- przemyt egzotycznych zwierząt, roślin oraz produktów z nich pochodzących (wg konwencji CITES). Wykonałem/am prostą grę edukacyjną (memory, domino, układanka itp.) dotyczącą wybranego tematu. - Poznałem/am zasady rekrutacji do Straży Granicznej. Przeszedłem/Przeszłam pozytywnie test sprawnościowy, wymagany od kandydatów do SG.
- Pełniłem/am służbę na rzecz uchodźców lub uczestniczyłem/am w akcji profilaktycznej związanej z problematyką handlu ludźmi.