Sprawność harcerska Zwiadowca wodny - Nowy SIM
Opis
Sprawność harcerska Zwiadowca wodny
Sprawność to zdobyta i udowodniona działaniem umiejętność, którą harcerka lub harcerz potrafi posłużyć się w razie potrzeby. Sprawność dla harcerzy ZHP do przyszycia na mundurze.
Szczegóły:
- obwódki:
- niebieska - sprawność jednogwiazdkowa
- zielona - sprawność dwugwiazdkowa
- czerwona - sprawność trzygwiazdkowa
- czarna - sprawność czterogwiazdkowa
- wysokiej jakości haft
- kontrastowe kolory nici
- średnica: 3 cm
- podkład umożliwiający naprasowanie
- haftowane w naszej składnicy.
Jak nosić?
Na prawym rękawie koszuli mundurowej.
Wymagania i zadania:
* Zna pospolitą faunę i florę wodną. Potrafi rozpoznać podstawowe budowle hydrotechniczne. Wie, jakie zbiorniki wodne znajdują się w pobliżu jego miejsca zamieszkania.
- Brałem/am udział w zwiadzie jeziora lub stawu (wody stojącej).
- Rozpoznałem/am pospolite okazy flory i fauny wodnej (np. trzcina, tatarak, moczarka kanadyjska, kaczka krzyżówka, rybitwa).
- Rozpoznałem/am na ilustracji lub w terenie zaporę, śluzę, jaz i opisałem/am do czego służą.
- Scharakteryzowałem/am różnice między kanałem a rzeką. Przedstawiłem/am przykład kanału i rzeki.
- Wskazałem/am na mapie zbiorniki wodne znajdujące się w okolicy miejsca zamieszkania.
** Zna najważniejsze zbiorniki wodne Polski. Rozpoznaje chronione gatunki i budowle hydrotechniczne, które może spotkać na rzece.
- Rozpoznałem/am na ilustracji lub w terenie faszynę, opaskę, ostrogę i opisałem/am do czego służą.
- Narysowałem/am z pamięci mapę konturową Polski i naniosłem/am na nią najważniejsze rzeki, kanały, jeziora, zalewy, porty śródlądowe i morskie.
- Przedstawiłem/am definicje dorzecza, działu wodnego, zlewiska. Podałem/am kilka przykładów rzek Polski z przyporządkowaniem do odpowiednich dorzeczy.
- Rozpoznałem/am trzy chronione gatunki roślin wodnych, np. grążel żółty, grzybienie białe, kosaciec syberyjski.
- Podałem/am klasyfikację rzek Polski pod względem malowniczości wraz z przykładami.
*** Potrafi czytać rzekę, wie jak jest zbudowana. Interesuje się turystyką związaną ze zbiornikami wodnymi w swojej okolicy.
- Przeprowadziłem/am zwiad rzeki na długości 100 metrów, oceniając napotkane trudności i przedstawiając bezpieczne sposoby ich pokonania.
- Przedstawiłem/am na schemacie lub modelu budowę rzeki. Poprawnie rozpoznałem/am zjawiska zachodzące na powierzchni rzeki (bystrze, mielizna itp.).
- Przedstawiłem/am zasadę działania śluzy oraz zasady obowiązujące podczas śluzowania.
- Scharakteryzowałem/am klasyfikację trudności rzek.
- Scharakteryzowałem/am rzeki, jeziora, zbiorniki wodne z terenu swojego powiatu pod kątem walorów turystycznych.
**** Potrafi przygotować bezpieczny spływ. Zna szlaki wodne w swoim województwie.
- Przedstawiłem/em zasady organizacji spływu i przepisy obowiązujące podczas spływu.
- Opracowałem/am trasę spływu, uwzględniając wiek i umiejętności uczestników.
- Wytłumaczyłem/am pojęcia: zlewnia, zlewisko, dorzecze, dział wodny, ciek wodny, rzeka uregulowana/skanalizowana, rzeka spławna/żeglowna, spadek/spad rzeki, rzeka stała/okresowa/epizodyczna, rzeka wodospadowa/górska/nizinna, melioracja, irygacja, retencja, eutrofizacja.
- Scharakteryzowałem/am szlaki wodne swojego województwa pod względem stopnia trudności, klasy czystości oraz walorów turystycznych.
- Sporządziłem/am listę niezbędnego ekwipunku spływowego, wyposażyłem/am skrzynkę bosmańską na spływ.